چگونه شرکت بزنیم ؟ از کجا شروع کنیم ؟

در این جا به شما آموزش می دهیم که چگونه استارت آپ و شرکت خود را در ایران تاسیس کنید و کم ترین هزینه هدر دهید. توجه داشته باشید که نوشته زیر حاصل تجربیات شخصی در ایران است و جای دیگری به صورت زیر توضیح داده نشده.

قبل از تست مراحل زیر شرکت ثبت نکنید.

۳ مرحله کلی برای شرکت زدن در ایران وجود دارد.

  • مرحله اول :  ابزار عدد ها در بازار
  • مرحله دوم : تست بازار (با ابزار و تکنیک)
  • مرحله سوم : سرمایه و سود فوری

مراحل ساخت شرکت

توجه داشته باشید که در اواسط مرحله دوم شرکت فعال بوده و حتی سودآوری کمی دارد پس بدون این که سرمایه زیادی از دست دهید با بازار کار شرکت آشنا می شودید و اشتباهاتی که می تواند به خسارات بزرگ منجر بشود رخ نمی دهد.

مرحله اول : ابزار محاسبه عددها در بازار

این مرحله از با اهمیت ترین مراحل کاری شماست. ابتدا محاسبه می کنید که شرکت چه میزان مخارج – درآمد و سود خالص خواهد داشت. برای این کار شما را ارجاع به بوم کسب و کار می دهیم که به وسیله آن می توانید به سوالات بسیاری پاسخ دهید.(استراتژیک و تفاوت شما با همکارانتان چیست؟)

  • مثلا شرکت شما چه تفاوتی با شرکت های رقیب دارد ؟
  • تیم این شرکت تازه تاسیس چقدر قابلیت انعطاف و رقابت دارد؟
  • کانال های فروش شما چیست ؟
  • آیا قیل از شما کسی این کار را انجام داده ؟ یا ایده بکری دارید؟
  • چالش های روربه روی شما چیست ؟
  • چه رویکردی در قبال این چالش ها دارید؟

مرحله دوم‌ : تست عملی بازار بدون سرمایه

سنجیدن بازار از مهم ترین قسمت های شروع و عملیاتی شدن شرکت است. تا حد ممکن شرکت را کم هزینه و تا حد ممکن محصولات را کم خرج بسازید. برعکس تفکر سنتی که بر روی کیفیت بهتر تمرکز می کرد ، در حال حاضر بازار تمرکز روی قابلیت ها ، تفاوت ها و میزان بازاریابی و قیمت رقابت دارد ( این در تمام جهان صادق است ) .

آیا کیفیت را باید فدا کرد ؟ خیر به هیچ وجه. اما الان اولویت روی محصولاتی قابل عرضه با کم ترین مخارج است. برای اطلاعات بیشتر می توانید کلمه MVP را که به معنی کمینه محصول پذیرفتنی است سرچ کنید.

اما mvp شما چه می تواند باشد

  • برای مثال : اگر شما می خواهید در ایران اولین کمپانی ساخت جرثقیل را بزنید با رفتن به نمایشگاه ها و معرفی محصول و پیشنهاد قیمت برای فروش جرثغیل ارزش شرکت را محک بزنید. یا می توانید با طراحی سایت شرکتی در اینترنت و درج مشخصات و تعرفه های جرثقیل از بازار احتمالی آگاه شوید. این پروسه سنجش تقریبا ۶ ماه به طول می انجامد و می توانید مشتریانی قبل از گرفتن اعتبار نیز تهیه کنید.
  • مثال دیگر : شما شرکت خودرو سازی هستید که وارد کننده اتومبیل هم هستید اما نظر مردم در مورد اتومبیل خاصی را نمی دانید و ریسک سرمایه گذاری روی آن را هم نمی کنید پس بهترین کار قرار دادن اتومبیل در وب سایت و فروش آن پیش از ورود به کشور است. بله یعنی پیش فروشی که شرکت های خودرو سازی انجام می دهند.
  • مثال دیگر : شرکت شما در فروش بیمه و خدمات آن است اما دسترسی به شهر های بزرگی مثل تهران ، اصفهان ، مشهد و تبریز را ندارید و تاسیس شعبه هم ریسک بالایی در هزینه ها دارد پس با طراحی سایت فروش بیمه و درج لینک تبلیغ آن در کانال ها و صفحه های اینستاگرام و تلگرام می توانید از پتانسیل شعبه احتمالی در آن نقاط آگاه شوید
  • مثال دیگر : شما در ایران هستید اما کسب و کار و کمپانی شما قابلیت رقابت و وارد شدن به بازار جهانی را دارد پس بهترین راه ممکن تبلیغ اما با منبع موثقی مثل وب سایت معتبر شرکتی است.

جالب است متذکر شویم که طراحی سایت تنها راه حل نیست شما می توانید با کانال های فروش و معرفی دیگر هم mvp حود را به مشتریان احتمالی معرفی کنید از جمله : کانال های اینستاگرام ، فیسبوک ، توییتر ، یوتوب و دوباره یوتوب از ابزار های مفید این حوزه هستند اما اگر اعتبار حقوقی و امنیت اطلاعات کاربران را به حساب بیاوریم باید یک وب سایت برای شرکت بسازید.

زمانی که از کانال های فروش شرکت به جای سود تعداد مشتریان زیادی تشنه خدمات و محصولات شما وارد سیستم شرکت شد حالا موقع مرحله بعدی است ( توجه : گفتیم مشتری زیاد نه سود زیاد ) ممکن است هنوز به دلیل عدم داشتن زیر ساخت قوی سود چندانی نداشته باشید اما کسب مشتری و بالا بردن تجربه ارزان و شاید رایگان در حوزه کسب و کار شرکت ، شما را آماده مرحله بعدی می کند.

مرحله سوم :حجوم سرمایه و سود

خب هیچ سرمایه گذاری نیست که از سود بدش بیاید پس از این ایده پشتیبانی می کند و حتی ممکن است رقابتی میان سرمایه گذاران برای همچین شرکتی پیش آید.

خب به همین راحتی ها هم نیست اما سرمایه بسیار کم و میزان نرخ مرگ و میر شرکت تقریبا هیچ است زیرا به دلیل استفاده از mvp رویکرد شرکت در مرحله دوم بار ها تغییر می کند تا برای مشتریان احتمالی بهترین باشد. این تغغیر رویکرد در مرحله دوم می تواند به صورت های زیر باشد.

  • مثلا : شرکتی مثل اسنپ یا تپسی در ابتدا قصد جابجایی مسافر بین شهری دارد اما با عرضه اولین نسخه از اپلیکیشن (نه چندان بهینه ) می تواند متوجه شود که مردم به رانندگان بین شهری مثل داخل شهر اعتماد امنیتی ندارند پس می تواند آن را از حمل مسافر به حمل بار تغییر دهد و دوباره در بازار آزمایش کرد.
  • مثال : دیگر از تغییر جهت مرحله دوم : شرکتی را تصور کنید که کار های حقوقی کاربران را به صورت آنلاین انجام دهد ، آیا مردم به وکیلی که ندیده اند اعتماد می کنند و کار های مالی و حقوقی را به آن ها واگذار می کنند ؟ خب تا آزمایش نشود مشخص نیست. اما اگر شرکت با سرمایه کم در نواحی مختلف تبلیغ کند می تواند کاستی ها و نقاط قوتش را تشخیص دهد. شاید بعدا به جای کار حقوقی شخصی ، کار هایی عمومی که مثل شهرداری ها ، قبض آب ، برق و عوارض را به این شرکت ها سپرد. خب هیچ کس فکرش را نمی کرد کسی اینترنتی بدون لمس کالا پول دهد و خریداری کند.

در صورتی که سوالی در حوزه طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار داشتید می توانید از قسمت نظرات بپرسید.

با تشکر

2 دیدگاه در “چگونه شرکت بزنیم ؟ از کجا شروع کنیم ؟

    • با سلام.
      شما اول باید بیزینس خود را تعریف کنید و از طریق شبکه اینستاگرام و تلگرام عکس و ویدیو براش بگدارید و بازخورد مشتری ها را ببینید.
      برای اطلاعات بیشتر در مورد بیزینس پلن در مورد کسب و کارتون و تفاوت شما با رقیبانتون برام بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *